maanantai 26. tammikuuta 2015

Lihansyöjän täyskäännös


Tiedättekö, tajusin tossa jokin aika sitten, että en ole enää hetkeen syönyt lihaa. En mitään punaista lihaa enkä kanaa. Kalaa ja äyriäisiä olen syönyt muutamana kertana viikossa. Ja etanoita. Jouluna maistoin palan kinkkua, mutta sen enempää ei maistunut. En ole oikeastaan kaivannut lihaa, mikä on ihmetyttänyt vähän itseänikin, ehdinhän kuitenkin syödä "kaikkiruokaisesti" yli 24 vuotta.

Kaikki tämä lähti liikkeelle eräänä iltana joskus marraskuussa, jolloin eksyin ystäväni kanssa vahingossa katsomaan nettivideota, jossa näytetään kuinka possuja teurastetaan ennen kuin ne laitetaan lihoiksi. Eikä kyseessä ollut edes mikään kettutyttöjen kuvaama salavideo, jossa olisi roiskunut veri tai muuta vastaavaa. Ei tarvinne varmaan erikseen mainita, että kovin kauan ei video ehtinyt pyöriä kun mä peitin silmäni ja pyysin ystävääni laittamaan videon pois. Mutta mä näin tarpeeksi. Tää kuulostaa varmasti äärimmäisen typerältä, mutta vasta silloin mulle todella realisoitui se, että ne eläimet kuolee siksi että me saisimme suuhunpantavaa vaikka me eletään ihan mielettömän yltäkylläisyyden keskellä. Ja mulle tuli kyseisestä videosta niin paha mieli, että kun seuraavan kerran menin kauppaan tarkoituksenani ostaa ruokaa kotiin, lihahyllyn edessä mä aloin voida pahoin. Siis ihan fyysisesti. Ajatuskin siitä, että mun pitäisi syödä jotain edessä olevista liha-asioista aiheutti mulle huonon olon. Ja sen jälkeen en ole syönyt lihaa kuin kahdesti.

Mä olen aina tiennyt olevani herkkä ja tunteiden vietävissä, mutta en olisi ikinä ajatellut sen ilmenevän myös näin.

Toki mä tiedostan, että useista eläimistä pyritään käyttämään kaikki mahdollinen juuri siksi, ettei eläin kuolisi "turhaan". Ja tiedän myös, että kuolee eläimiä päivittäin villeinä luonnossakin, aivan kuten meitä ihmisiäkin menehtyy - se on luonnon kiertokulkua, jolle ei voi mitään. Mä en myöskään halua kuulostaa saati sitten syyllistää ketään siitä, että tämä on päättänyt syödä lihaa. Se on jokaisen oma asia, mun pointtina on vain kertoa, miten itse asian koen.

Mä en tiedä, onko tää vain jokin ohimenevä vaihe vai ehkä loppuelämän juttu, mutta en ainakaan vielä koe tarpeelliseksi palauttaa lihaa ruokavaliooni. Kyllä mulla on oikein tuoreessa muistissa, kuinka hyvältä kunnon pihvi maistuu, mutta vaa'assa painaa toistaiseksi liikaa mielikuva sen (mahdollisesta) alkuperästä.

Lähipiiri on suhtautunut asiaan aivan kuten ajattelinkin: hyväksyen ja huomioonottavasti. Ja olen ollut kovin liikuttunut, kun etenkin vanhempani ovat tehneet parhaansa yrittäessään ottaa uudistuneen ruokavalioni huomioon kotona vieraillessani, olenhan kuitenkin perheen ainoa kasvissyöjä.

Ja joo, mulla ei ole aavistustakaan, mikä on oikea termi tälle mun uudelle ruokavaliolle. Vegaani, vegetaristi ja mitä kaikia noita nyt on. Mulla ei ole tarvetta määritellä itseäni sen perusteella, mitä syön, siksi kutsun itseäni simppelisti vain kasvissyöjäksi, joka syö joskus kalaa.

Minä New Yorkissa yhden suosikkiharrastukseni parissa. Syöminen rules ok.

Mä teen muutenkin niin naurettavan vähän ruokaa kotona (kiitos loistavien työpaikkaetujen), että tää näkyy ainoastaan lähinnä kun syön ulkona tai tosiaan vierailen perheenjäsenten luona. Kotona ollessa popsin muutenkin paljon raejuustoa puuron kanssa ja sen verran paljon maitorahkaa, hedelmiä ja pähkinöitä välipalaksi, että proteiinin saannista en ole huolissani, treenaamisestakaan huolimatta. Olen kuitenkin ajatellut konsultoida syömisiin liittyen ystävääni, joka aikoinaan laati mun saliohjelman ja joka samaan hengenvetoon kehotti mua aloittamaan magnesiumin käytön. Kiinnostaa kuulla mitä hän sanoo.

Toki lihattomuus rajoittaa syömisiä (huomasin tämän eilen kun etsin jotain kivaa ja ah-niin-terveellistä valmisruokaa pikkuisen lähikauppani pakastekaapeista. Tosi moni lämmitämikrossataiuunissa-asia sisältää joko lihaa tai kanaa enkä mä jaksanut valmistaa mitään, edes keittää riisiä. Päädyin siis lopulta vegepizzaan.), mutta onneksi tätä nykyä kasvisruokailijat on otettu tosi hyvin huomioon niin ruokakaupoissa kuin rafloissakin.

Ja sitäpaitsi kasvisruokahan on tosi hyvää ja monipuolista. Mä tilasin usein ulkona syödessäni kasvisruokaa jo ennen tätäkin, ihan vaan koska nam ja herkullista.

Kiinnostavaa nähdä mitä jatkossa tapahtuu. Toistaiseksi on kuitenkin hyvä näin.

Koska mä tarvitsen uusia ideoita (keittiössä mun mielikuvitus katoaa aina olemattomiin), mitkä on teidän home made -lempparikasvisruokia? Mun paras ystävä T liputtaa täytettyjen paprikoiden puolesta (niiden ohje kuulosti niin helpolta, että yritän ehkä tällä viikolla kokeilla niiden väsäämistä itsekin).

xx,

Anna

2 kommenttia:

  1. Täytetyt paprikat on hyviä! Ja uuniperunat on myös aika helppo vaihtoehto, voi tehä esimerkiks tuorejuustosta ja sienistä jonkunlaisen täytteen ja sitte salaattia ja vihanneksia kaveriksi. Tai jos syöt kalaa, ni tonnikala tai lämminsavulohi on myös hyvää niissä, laiskemmalle ihan sellanen kaupan valmis savukalasalaatti on aika nannaa myös:) oon myös joskus saanu siskolta ihan superin ohjeen piiraaseen (ja no näitä nyt varmaan löytää netistäkin miljoonittain), johon tulee pinjansiemeniä, sipulia, tomaattia ja vuohenjuustoa ja oiettä voisin syödä sitä ihan koska vaan eikä yhtään sillon kaipaa mitään lihaa (don't get me wrong, syön lihaa, mutta välillä vaan kasvisjutut on niin paljon parempia eikä niistä tuu niin helposti musta sellanen ylensyöny ähkyolo). Tofusta en yleisesti oo superinnoissani mutta chili sin carne on kyllä hyvää! Mitäköhän muita näitä ois, jos tykkäät juustoista, ni Jaime Oliverilla on tosi hyvä macaroni cheese ohje, mikä varmaan myös löytyy netistä. Vihanneswokit on kanssa hyviä, mutta vähän aikaavievempiä kyllä, enkä ainakaan ite niitä jaksa kovin usein väsäillä vaikka wokkeja rakastanki:D Kasvistortillat hei myös, oi nam! Johan näitä ideoita nyt tulee.. rupesin kommentoimaan koska tykkään lukea sun blogia koska yleensä tuun tästä hyvälle mielelle kun oot jotenki tosi positiivinen:) ja mietin, että en varmaan osaa neuvoa yhtään kasvisruokaa, koska ite oon lihansyöjä, mutta kun rupesin miettimään tarkemmin, ni löytyhän noita, ja oikeestaan iso osa mun ihan suosikkiruoista on kasvis tai kalaruokia. Esim lohta voisin varmaan syödä vaikka kuinka paljon ja miten vaan laitettuna, en oo sitä vielä ikinä maistanu niin etten ois tykänny:D

    Onnea sulle kasvisruokien metsästyksessä, toivottavasti löydät uusia suosikkeja! Oon ite miettiny samoja asioita kun sä, enkä paljoa lihaa oikeestaan syö, kanaa ja jauhelihaa joo, mutta muuten en. Mutta mulla ainakin jos kiellän ne kokonaan ni tiedän, et heti seuraavana päivänä tekee mieli lihapullia tai kanakastiketta:D Mut kaikkea hyvää sulle ja kiitos mahtavasta blogista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihan huikeeta! Tossahan on ideoita keittiöön jo vaikka kuinka pitkäksi aikaa! Rustasin kaikki ylös ja onpahan ainakin mistä valita kun seuraavan kerran tarvitsee kokkailla. Kiitos ja kumarrus!

      Ongelmaksi tässä varmaan muodostuukin se, etten tiedä mistä aloittaa: vuohenjuustopiiraasta vai lämminsavulohesta vai uuniperunoista? Sähän avasit mulle pienen ruokataivaan! :D

      Ja ylipäätään iso kiitos pitkästä kommentistasi ja kauniista sanoistasi myös. Mulle tulee ihan aidosti mieletön fiilis jokaikisestä saamastani kommentista. Sitäpaitsi on tosi kiva saada kosketuspintaa tyyppeihin siellä ruudun toisella puolella :) Ihanaa lopputalvea/kohta alkavaa kevättä sullekin!

      Poista