perjantai 8. maaliskuuta 2013

Be a girl with mind, a woman with attitude and a lady with class

Heissansaa!

Mä tulin pari tuntia sitten töistä kotiin ja sain vihdoin asennettua itselleni toimivan laajakaistan! Ihan itse, minä! (Okei, jouduin aamulla soittamaan vika-palveluun, koska luulin että multa puuttuu pakkauksesta yksi johto. Ei puuttunutkaan.)

Mutta tota puhelua lukuunottamatta sain asennettua sen alusta loppuun ihan itse! Se tuntuu erityisen hienolta näin naistenpäivänä.

Rupesin tossa kelailemaan, kuinka hienoa on elää nuorena naisena Suomessa 2000-luvulla. Mä saan opiskella ja tehdä töitä, jos itse niin haluan. Mä saan mennä naimisiin ja hankkia lapsia, jos itse niin haluan. Ja mikä tärkeintä, sitten kun itse haluan.

Mulla on oma, vapaa tahto ja saan itse päättää omista asioistani. Sitä ei kovin usein tuu mietittyä, mutta ihan hemmetin hieno juttuhan se on. Koska kaikki maailman naiset ei oo yhtä onnekkaassa asemassa kuin minä (ja toivottavasti te siellä ruudun toisella puolella).

Tää on mun mielestä aika vaikuttava video, suosittelen katsomaan.



Mut on kasvatettu sellaseen ajatusmaailmaan, jossa kaikki on yhtä tärkeitä ja samanarvoisia. Ajatusmaailmaan, jossa sukupuolella ei oo mitään merkitystä. Mutta koska kaikki ei tota ajatusmaailmaa ole vielä tänä(kään) päivänä kyennyt omaksumaan, mä olin alle 10, kun faija ensimmäisen kerran opetti mulle ja Sofialle itsepuolustusta. "Koska koskaan ei voi tietää, millasia samperin idiootteja tuolla liikkuu." Mä muistan edelleen ne kaksi liikettä, jotka se meille opetti. Ensin polvella jalkojen väliin, sitten sisäkämmenellä (tai tolla sisäkämmenen ja ranteen välisellä "kohdalla", onks sillä joku nimi?) nenään.

Mä olen onnekas, koska mun ei oo vielä koskaan tarvinnut käyttää noita. "Pahinta" mitä mulle on tapahtunut, on ollut jotain epämääräistä takapuoleen tarttumista baarissa.

Mutta on jotain, mitä me naiset voitaisiin miehiltä oppia. Sitä sellasta "hyvä jätkä" -asennetta. Sitä, että toinen nainen ei oo vihollinen ja kilpakumppani. Kun toinen nainen onnistuu jossain, ei tarvitsisi heti ajatella, että se on jotenkin multa itseltäni pois, vaan voisi vaan iloita toisen puolesta. Heittää yläfemmat ja sanoa että "siisti homma, lähetäänkö sen kunniaks bisselle?".

Mutta ehkä se siitä, pikkuhiljaa.

Mä lähden nyt iloitsemaan nopeasta netistä, ei-pätkivästä Spotifysta ja siitä, että voin vihdoin katsoa Iholla-sarjaa omalta läppäriltä.

Ihanaa naistenpäivää ladyt, olkaa ylpeitä naiseudestanne!

xoxo,

Anna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti